Din secretele unui manager de succes: Cum acționezi atunci când un angajat bun demisionează?

Din secretele unui manager de succes: Cum acționezi atunci când un angajat bun demisionează?

Ai fost anunțat de unul dintre cei mai valoroși angajați că demisionează și că urmează să se angajeze la o altă companie? Este posibil, într-adevăr, să privești această decizie sub forma unei trădări, mai ales dacă vestea te-a luat prin surprindere și nu ai avut suficient timp să analizezi lucrurile cu calm.

Bineînțeles, întrebarea pe care ți-o adresezi acum este dacă ar trebui să îi oferi un salariu mai avantajos sau o promovare. Totuși, îți recomandăm să te obișnuiești cu ideea. Mai devreme sau mai târziu, chiar și cel mai bun angajat demisionează, iar motivele care l-au determinat să facă această alegere s-ar putea să nu aibă la bază nemulțumirea cu privire la salariu sau la postul pe care îl ocupă.

Plecarea unui angajat valoros este întotdeauna o pierdere pentru acea companie, întrucât odată cu acea demisie, firma este lipsită și de experiența, aptitudinile și cunoștințele acestuia. Chiar dacă nicio companie nu dorește să își piardă cel mai bun salariat, uneori această plecare este inevitabilă.

Așadar, pentru ca această tranziție să funcționeze fără probleme, managerii trebuie să gestioneze demisiile într-o manieră profesională și legală. Iată cum trebuie să procedezi atunci când un angajat important decide să renunțe:

     Păstrează-ți calmul

În cazul în care ești anunțat pe neașteptate despre demisia unui angajat important pentru companie, cel mai rău lucru pe care îl poți face este să îți pierzi calmul. În general, oamenii nu apreciază situațiile sau scenele dramatice, motiv pentru care îți recomandăm să adopți o atitudine profesională.

Bineînțeles, asta nu înseamnă că nu puteți discuta deschis despre principalele motive care îl determină să demisioneze. Este perfect în regulă să soliciți mai multe informații care te-ar putea ajuta să înțelegi mai bine postura în care acesta se află și, mai ales, să afli dacă îl poți face să se răzgândească.

Factorii decizionali pot varia considerabil pentru fiecare angajat în parte, începând de la lipsa oportunităților de avansare și până la nemulțumirea privind salariul. Astfel, în timp ce anumite motive pot fi transformate în aspecte mulțumitoare pentru salariat, altele nu sunt legate în mod specific de companie, ci de viața sa personală.

     Asigură-te că respecți obligațiile tale legale, în calitate de angajator!

În situația în care angajatul decide să părăsească definitiv organizația, următorul pas pe care îl ai de parcurs este să te asiguri că firma se află în conformitate cu toate legile privind ocuparea forței de muncă, referitoare la încetarea contractului de colaborare sau de angajare.

Poți începe prin a-i plăti toate salariile acumulate până în acel moment (fie în conformitate cu legislația, fie cu politica companiei). De asemenea, este important să se contabilizeze toate comisioanele sau plățile bonus pe care acesta trebuie să le primească, coform planurilor de bonusare ale companiei.

Totodată, dacă angajatul a semnat acorduri de confidențialitate sau alte documente legale care protejează proprietatea intelectuală a companiei, atunci acestea trebuie revizuite, astfel încât ambele părți (conducerea companiei, respectiv angajatul) să fie lămurite pe deplin, odată ce se finalizează demisia.

     Desfășurați un interviu cu angajatul, înainte de plecarea acestuia!

Realizarea unui interviu alături de angajatul care e hotărât să demisioneze reprezintă o modalitate ideală de a obține o perspectivă asupra experienței personale a acestuia cu privire la companie. Discuția cu un membru al personalului care pleacă constituie, de asemenea, un pas semnificativ în identificarea problemelor la nivelul companiei, probleme de care acesta a fost nemulțumit.

Prin intermediul unui astfel de interviu puteți pune bazele unei strategii puternice pe care să o implementați cu succes în viitor, astfel încât să evitați demisiile angajaților valoroși.

Spre exemplu, mulți manageri de succes din întreaga lume consideră că nefericirea unui angajat care pleacă se va regăsi, în mod cert, și în cazul echipei care a decis să rămână în companie. Aplicarea unei strategii noi, bazată pe feedback-ul oferit de angajatul care a demisionat, dar și pe discuțiile avute cu restul echipei de lucru, este esențială în crearea unui mediu mai bun la locul de muncă, dar și în consolidarea unei echipe mai puternice.

Iată câteva dintre întrebările pe care orice manager ar trebui să i le adreseze angajatului care a decis să demisioneze:

         - Care sunt motivele care au stat la baza demisiei?

         - Cum consideri că a fost experiența avută aici?

         - Există lucruri pe care le-ai schimba aici?

         - Care sunt aspectele care nu ți-au plăcut la job-ul avut?

         - Cum ai descrie relația de muncă cu superiorii?

         - Au coincis așteptările proprii cu obiectivele ce au trebuit atinse?

     Găsește o modalitate de a umple „golul” lăsat de angajatul care a demisionat!

Indiferent dacă intenționezi să înlocuiești în mod direct acel salariat sau dacă va fi suplinit de un alt membru al companiei, organizația se va confrunta cu o serie de lacune.

Totuși, angajarea unei persoane noi, care exprimă interes pentru postul disponibil, nu reprezintă tocmai cea mai bună soluție, în ciuda beneficiilor imediate.

Recomandat ar fi ca managerul să creeze planuri de dezvoltare pentru echipă, în funcție de obiectivele fiecărui membru, în conformitate cu obiectivele organizației. De asemenea, trebuie să dezvolți un plan de succesiune în viitor, pentru a preveni o problemă similară.

     3 Lucruri pe care să NU le faci la plecarea unui angajat:

Deși demisia unui angajat valoros poate reprezenta, după cum am amintit și mai sus, un gol destul de mare pentru firmă, este important să eviți următoarele aspecte:

         - Încearcă să nu privești acea demisie din prismă personală! Indiferent de motivul demisiei, evită atitudinile defensive sau ofensive, întrucât îți vei pierde din profesionalism și nu vei rezolva nimic.

         - Evită contrazicerile! Asigură-te că ești pregătit întotdeauna pentru o astfel de veste, astfel încât să poți păstra mereu o atitudine pozitivă.

         - Nu îți exprima părerile cu privire la plecarea angajatului în mod public! În calitate de manager, este recomandat să te asiguri că plecarea unui anumit salariat nu va influența și activitatea celorlalți membri ai echipei. Așadar, o atitudine nepotrivită le va da de gândit și altor angajați.

 

          Un manager de succes trebuie să fie pe deplin pregătit pentru orice situație neplăcută cu care firma trebuie să se confrunte, chiar dacă este vorba despre plecarea unui membru valoros al echipei sale. Așadar, în cazul în care unul dintre cei mai buni angajați tocmai te-au anunțat că urmează să plece din cadrul organizației, îți recomandăm să adopți o atitudine profesională, ținând cont de sfaturile de mai sus.

Lăsați un comentariu